W środę 21 września klasa 2sn wraz z wychowawczynią Małgorzatą Cieślak i nauczycielką przedmiotów zawodowych Anetą Skowron wyruszyły na wycieczkę do Gliwic.
W ten nieco pochmurny poranek zawitaliśmy najpierw do Palmiarni w Gliwicach. Jest to jeden z najstarszych obiektów tego typu w Polsce, funkcjonujący od 1880 roku, obejmujący pięć pawilonów tematycznych na powierzchni ponad 2000 metrów kwadratowych. Spacer wśród egzotycznej zieleni, w temperaturze ponad 25 stopni Celsjusza, gdy na zewnątrz jesienna aura nie rozpieszcza, był wyjątkowo udany. Palmiarnia to nie tylko egzotyczne okazy roślin, które znamy jako przyprawy w naszej kuchni czy mamy w wersji miniaturowej na parapecie w doniczkach ale również dom dla różnych zwierząt. Spotkaliśmy liczne okazy ptaków np. ary modre oraz różne gatunki gadów np. kameleona, legwana czy agamę. Serca wszystkich skradły jednak wiewiórki kostarykańskie, które nie ustawały w akrobacjach. Niewątpliwą atrakcją palmiarni jest pawilon akwarystyczny. Ogromne akwaria prezentują różne gatunki ryb z obszaru Afryki, Azji oraz rzek Europy.
Głównym celem wyprawy spedytorów był jednak rejs po Kanale Gliwickim.
Kanał łączy Odrę z portem w Gliwicach. Zbudowany w latach 1935-1939, sztuczny szlak wodny, ma nieco ponad 40 km długości. Różnica poziomów między początkiem w Kędzierzynie-Koźlu a końcem w basenie portowym portu Gliwice wynosi 43,6m i można ją pokonać dzięki 6 śluzom. W czasie naszego ponad dwugodzinnego rejsu z portu w Gliwicach pokonaliśmy śluzę Łabędy o różnicy poziomów 4,3m, przepłynęliśmy obok rezerwatu kormoranów na jeziorze Dzierżno i wykonaliśmy obrót w awanporcie przed śluzą Dzierżno.
Rejs był doskonałą okazją do podsumowania tematyki transportu wodnego oraz obejrzenia w praktyce różnych elementów infrastruktury transportu wodnego oraz części portu śródlądowego.
Zwieńczeniem wyjazdu było spotkanie z dyrektorem terminalu intermodalnego PCC Intermodal panem Pawłem Lesiszem.
Wypływając z portu w Gliwicach i wracając do niego przepłynęliśmy obok tego trimodalnego terminalu i mieliśmy możliwość przyjrzenia się z bliska pracom przeładunkowym na płycie kontenerowej z użyciem ogromnej suwnicy bramowej oraz dwóch reach stackerów. Dyrektor terminalu w ciekawy sposób opowiedział o pracy w branży TSL oraz wyzwaniach związanych z obsługą jednostek intermodalnych w ruchu kolejowym i drogowym.