Podglądanie mediów, czyli... TV, radio i prasa od kuchni
W czwartek 24 września uczniowie klas 2f i 2fn naszej szkoły wzięli udział w warsztatach edukacyjnych dla młodzieży , zatytułowanych „Nowe widnokręgi – zrozumieć media”.
W warsztatach tych uczestniczyli także uczniowie Liceum Ogólnokształcącego i Zespołu Szkół nr 3 w Andrychowie oraz Liceum Ogólnokształcącego w Wadowicach. Zajęcia, prowadzone przez wykładowców i studentów z Wyższej Szkoły Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu, a także dziennikarzy, redaktorów, montażystów oraz operatorów z Radia Maryja i Telewizji Trwam, odbywały się w Wadowickim Centrum Kultury.
Program składał się z czterech części. Dwie pierwsze, zatytułowane „Język obrazu” oraz „Światło i cień”, poświęcone zostały przekazowi telewizyjnemu , trzecia – „Świat dźwięku” – podstawom dziennikarstwa radiowego, a czwarta – „Słowo w druku” – podstawom dziennikarstwa prasowego. Ten – jak się później okazało – nieprzypadkowy układ zajęć stanowił odzwierciedlenie wielokrotnie powtarzanej przez prowadzących prawdy, że aż 70% informacji dociera do nas w formie obrazu, znacznie mniej, bo tylko 23%, w formie dźwięku, a zaledwie 7% ( marginalne 7%! ) przypada na „czystą treść”.
W trakcie warsztatów młodzież miała okazję stanąć po drugiej stronie kamery, zaznajomić się z funkcjonowaniem wozu transmisyjnego, poznać green screen, technikę obrabiania dźwięku ( w tym oczyszczania go z szumów i nadawania mu głębi ) oraz wizualno – dźwiękowe sposoby sterowania emocjami odbiorców. Wybrani uczniowie mogli ponadto wcielić się w „medialne role”: realizatora programu, pogodynki, dziennikarza sportowego, a nawet prezydenta.
Głównym celem warsztatów było jednak nie tylko pokazanie telewizji i innych, mniej wpływowych mediów od kuchni, lecz także uzmysłowienie uczniom nie zawsze oczywistych różnic pomiędzy informacją i komentarzem oraz perswazją i manipulacją. Najwięcej czasu poświęcono – rzecz jasna – coraz powszechniejszemu i coraz niebezpieczniejszemu zjawisku manipulacji.
– Moim zdaniem, te warsztaty były naprawdę dobrze przeprowadzone. Sporo się na nich dowiedzieliśmy i w niektórych momentach można się było pośmiać – stwierdziła uczennica klasy 2f Justyna Mączka. Inny uczestnik zajęć, Kuba Brzeski z 2fn, wyraził nadzieję, że w przyszłości odbywać się będą podobne, równie treściwe i dobrze przygotowane warsztaty.